Publications

Our research projects have resulted in many publications:

 

Sort by: Date | Author | Title

165 Results
Boddy, J. (2015). « Soon the meaning of lines will be revealed to us » an experimental study of the expressive contribution of lines in painting. Poster session presented at 4th Annual Lecture in Cognitive Science, Vienna, Austria.
Unveröffentlicht

more...

Coumel, M., & Reiterer, S. M. (2016). A talent for accent versus a talent for prosody? Trying to link individual differences in foreign accent imitation ability to prosodic imitation ability in L1. Poster session presented at 42. Österreichische Linguistiktagung 2016, Graz, Austria.

more...

Brinkmann, H., Commare, L., Leder, H., & Rosenberg, R. (2014). Abstract Art as a Universal Language? Leonardo, 47(3), 256-257. DOI: 10.1162/LEON_a_00767

more...

Brinkmann, H., Commare, L., Leder, H., & Rosenberg, R. (2013). “Abstraction as World Language - Myth or Fact?”. Poster session presented at 39th Annual AAH Conference, Reading, United Kingdom.

more...

Peschl, F-M. (Interviewee). (2014). Arbeiten mit Robotern und Algorithmen, Radiokolleg, Ö1.

more...

Peschl, F-M. (2013). Arbeitsräume für die Wissensgesellschaft. OCG Journal: das Magazin der Österreichischen Computer-Gesellschaft (pp. 4 - 8).

more...

Rosenberg, R. (2013). Architekturen des "Dritten Reiches". "Völkische" Heimatideologie versus internationale Monumentalität. In A. Hellinger (Ed.), Die Politik in der Kunst und die Kunst in der Politik (pp. 57-86). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden.

more...

Rosenberg, R. (Author). (2011). Architekturen des "Dritten Reiches". Völkische Heimatideologie versus internationale Monumentalität.

more...

Ugazio, G., Majdandzic, J., & Lamm, C. (2014). Are empathy and morality linked? Insights from Moral Psychology, Social and Decision Neuroscience, and Philosophy. In H. L. Maibom (Ed.), Empathy and Morality (pp. 155-171). Oxford: Oxford University Press. DOI: 10.1093/acprof:oso/9780199969470.003.0008

more...

Brieber, D., Nadal-Roberts, M., Leder, H., & Rosenberg, R. (2014). Art in Time and Space: Context Modulates the Relation between Art Experience and Viewing Time. PLoS ONE, 9(6). DOI: 10.1371/journal.pone.0099019

more...

Weichselbaum, H., Huber-Huber, C., & Ansorge, U. (2015). Attention is attention: Temporal stability of attention capture effects. Poster session presented at 19th meeting of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), Paphos, Cyprus.

more...

Rosenberg, R. (2012). Ausschreiben um Öffentlichkeit zu gewinnen - Die Entstehung des architektonischen Wettbewerbs. In Der Architekt (pp. 524-535). Unknown publisher.

more...

Peschl, F-M., Bottaro, G. M., Hartner-Tiefenthaler, M., & Rötzer, K. (2014). Authors’ Response: Challenges in Studying and Teaching Innovation: Between theory and practice. Constructivist Foundations, 9(3), 440-446.

more...

Pflüger, L. (Interviewee), & Wallner, B. (Interviewee). (2012). Beitrag in Kärnten Heute.

more...

Rosenberg, R. (2011). Blick auf den Blick auf das Schöne. Die Furche: Wochenzeitung für Gesellschaft, Politik, Kultur, Religion und Wirtschaft 26/2011

more...

Rosenberg, R., & Leder, H. (2014). Blickbewegungsforschung. In S. Günzel, & D. Mersch (Eds.), Bild. Ein interdisziplinäres Handbuch (pp. 433-438). Stuttgart/Weimar: J.B. Metzler.

more...

Rosenberg, H., & Rosenberg, R. (2012). Blicke Bahnen - Neues Schaffen. Zur Malerei von Johannes Oberthür. In Sehstücke, Katalog einer Ausstellung in der Residenz des Botschafters der Bundesrepublik Deutschland in Wien (pp. 4-5). Unknown publisher.

more...

Rosenberg, R. (2014). Blicke Messen. Vorschläge für eine empirische Bildwissenschaft. Jahrbuch der Bayerischen Akademie der Schönen Künste, 27 (2013), 71-86.

more...

Brinkmann, H. (Editorial Journalist), & Commare, L. (Editorial Journalist). (2015). Blick_folgen: Zur Visualisierung von Augenbewegungen bei der Kunstbetrachtung.

more...

Peschl, F-M. (2013). Branding as enabling knowledge creation: The role of space and cognition in branding processes. In S. Sonnenburg, & L. Baker (Eds.), Branded spaces: Experience enactments and entanglements (pp. 261-277). Wiesbaden: Springer-Verlag Wiesbaden.

more...

Speidel, K-P. (2016). Christian Awe. Post-Digitale Illusionen ohne Objekte. In Christian Awe. Liqa' (pp. 11-14). Düsseldorf: Ludorff.

more...

Rosenberg, R. (2011). Christian Quaeitzsch, "Une société de plaisirs". Festkultur und Bühnenbilder am Hofe Ludwigs XIV. und ihr Publikum, Berlin/München 2010. Perspective. La revue de l'INHA (pp. 503-503).

more...

Becker, S. I., Valuch, C., & Ansorge, U. (2014). Color priming in pop-out search depends on the relative color of the target. Frontiers in Psychology, 5, 1-11. [289]. DOI: 10.3389/fpsyg.2014.00289

more...

Pflueger, L. S., Valuch, C., Gutleb, D. R., Ansorge, U., & Wallner, B. (2014). Colour and contrast of female faces: attraction of attention and its dependence on male hormone status in Macaca fuscata. Animal Behaviour, 94, 61-71. DOI: 10.1016/j.anbehav.2014.05.022

more...

Pflüger, L., Valuch, C., Gutleb, D., Ansorge, U., & Wallner, B. (2014). Colour and contrast of female faces: Attraction of attention and its dependence on male hormonal status in Macaca fuscata. Animal Behaviour, 94, 61.

more...

Pflüger, L., Valuch, C., Ansorge, U., & Wallner, B. (2012). Colour as a cue of sexual attractiveness and attention preferences in Japanes macaques. Poster session presented at 21. Biennal Conference on Human Ethology, Wien, Austria.

more...

Pflüger, L., Valuch, C., Ansorge, U., & Wallner, B. (2012). Colour as a cue of sexual attractiveness and attentional preference in Japanese Macaques. Perception, 41, 127-127.

more...

Kaisler, R. E., & Leder, H. (2017). Combined Effects of Gaze and Orientation of Faces on Person Judgments in Social Situations. Frontiers in Psychology. DOI: 10.3389/fpsyg.2017.00259

more...

Weichselbaum, H., & Schöberl, T. (2015). Consciousness and Cognitive Control – Investigating Bottom-up and Topdown Attentional Selection in Vision. Poster session presented at Middle European Cognitive Science Conference 2015 (MeiCogsci Conference), Ljubljana, Slovenia.

more...

Peschl, F-M. (2013). Creativity and innovation in a mid-sized urban learning infrastrucure: Designing spaces for thriving innovation communities. In M. Schrenk (Ed.), Proceedings of the 18th International Conference on Urban Planning and Regional Development in the Information Society (pp. 205-211). CORP Rome.

more...

Brinkmann, H., & Thalwitzer, M. T. (2014). Cultural / Gendered Eye. Poster session presented at "The Embodied Mind Sum, Ergo Cogito?" (Bühler-Lecture), Wien, Austria.

more...

Peschl, F-M. (2014). Das Büro und das Neue. Bene Office Magazin

more...

Peschl, F-M. (2013). Das Ende des Büros - Innovative Raumkonzepte. ManagerSeminare: das Weiterbildungsmagazin 186 (pp. 64 - 68).

more...

Peschl, F-M. (Interviewee). (2014). Das Genie in der Maschine. Können Computer kreativ sein? Dimensionen- die Welt der Wirtschaft, Ö1.

more...

Peschl, F-M. (Author), & Fundneider, T. (Author). (2012). Das Kaffeehaus - Raum der Begegnung mit dem Neuen.

more...

Rosenberg, R. (2012). Das Symbol - Ein problematisches Paradigma der deutschsprachigen Kunstgeschichte. In Architektur im Museum: Eine Festschrift für Winfried Nerdinger (pp. 222-230). Unknown publisher.

more...

Rosenberg, R. (2011). De la blague monochrome à la caricature de l'art abstrait. In Caricature: bilan et recherches (pp. 27-40). Unknown publisher.

more...

Brieber, D., & Leder, H. (2013). Dem ästhetischen Urteil auf der Spur: Ein psychologisches Erklärungsmodell des Kunsterlebens. KM Magazin

more...

Rosenberg, R. (2011). Dem Auge auf der Spur. Blickbewegungen beim Betrachten von Gemälden - historisch und empirisch. Jahrbuch der Heidelberger Akademie der Wissenschaften, 2010, 76-89.

more...

Peschl, F-M. (2011). Denknetzwerk. Der Standard

more...

Valuch, C., & Ansorge, U. (2012). Der Einfluss der Augenfarbe auf die Gesichtsattraktivität und die Sakkadenlatenz.

more...

Speidel, K-P. (2016). Der figurative Pollock. Spike Art Quarterly 50 (pp. 180-181).

more...

Peschl, F-M. (2011). Der springende Blickpunkt. Der Standard

more...

Speidel, K-P. (2016). Des signes arbitraires aux affinités électives: Peindre contre les bornes imaginaires de l’imagination. In D. Ottinger (Ed.), Magritte. La trahison des images. (pp. 55-69). Paris: Editions du Centre Pompidou.

more...

Peschl, F-M., & Fundneider, T. (2014). Designing and enabling interfaces for collaborative knowledge creation and innovation: From managing to enabling innovation as socioepistemological technology. Computers in Human Behavior, 37, 346-359.

more...

Peschl, F-M., & Fundneider, T. (2015). Designing and envisioning a desired future by emergent innovation of meaning. In L. Collina, L. Galluzzo, & A. Meroni (Eds.), The virtuous circle : design culture and experimentation; 3-7 June, Milano, Italy (pp. 335-349). Milano: McGraw-Hill Education.

more...

Ansorge, U., & Valuch, C. (2016). Determinanten visueller Aufmerksamkeit. In G. Isenbort (Ed.), Szenografie in Ausstellungen und Museen VII: Zur Topologie des Immateriellen. Formen der Wahrnehmung (pp. 192-201). Essen: Klartext Verlag.

more...

Jenni, T., & Rosenberg, R. (2015). Die Analyse der Objekte und das Studium der Quellen. Wiens Beitrag zur Etablierung einer universitären Kunstgeschichte. In K. Fröschl (Ed.), 650 Jahre Universität Wien - Aufbruch ins neue Jahrhundert (Vol. Bd. 4: Reflexive Innensichten aus der Universität. Disziplingeschichte zwischen Wissenschaft, Gesellschaft und Politik, pp. 121-134). Göttingen.

more...

Rosenberg, R. (2013). Die Kartographie der Aura aus dem Geist der Wirkungsästhetik: Synästhesie und das Verhältnis von Kunst und Esoterik um 1900. In M. Neugebauer-Wölk, R. Geffarth, & M. Meumann (Eds.), Aufklärung und Esoterik: Wege in die Moderne (pp. 583-604). Berlin/Boston: Walter de Gruyter.

more...

Peschl, F-M., & Fundneider, T. (2012). Die Muße küsst im Kaffeehaus: Brutstätte der Zukunft und Ort der Begegnung mit dem Neuen. In Das große Wiener Kaffeehaus Experiment (pp. 49-59). Wien: Metroverlag.

more...